peterbaas.reismee.nl

Reisbeschrijving Zijderoute 2017

Voor de liefhebbers alvast de korte en uitvoerige reisbeschrijving van deze monumentale reis! Verder heb ik een nieuwe fotoreportage toegevoegd en een drietal korte filmpjes van

Ashgabad

Oezbekistan

De Charyn Canyon in Kazachstan

• 10-09-2017Amsterdam - Ashgabat (Turkmenistan)
  • 11-09-2017Ashgabat
  • 12-09-2017Ashgabat - vlucht naar Tashauz - excursie Kunya Urgench - Nukus (Oezbekistan)
  • 13-09-2017Nukus - Khiva
  • 14-09-2017Khiva
  • 15-09-2017Khiva - Boechara
  • 16-09-2017Boechara
  • 17-09-2017Boechara - Shachrisabz - Samarkand
  • 18-09-2017Samarkand
  • 19-09-2017Samarkand - Tasjkent
  • 20-09-2017Tasjkent - Aksu Djabagly (Kazachstan)
  • 21-09-2017Aksu Djabagly
  • 22-09-2017Aksu Djabagly - Bishkek (Kirgizië)
  • 23-09-2017Bishkek - Tamga
  • 24-09-2017Tamga - Djeti Oghuz
  • 25-09-2017Djeti Oghuz - Karakol
  • 26-09-2017Karakol
  • 27-09-2017Karakol - Kegen Pass - Kolsai meren (Kazachstan)
  • 28-09-2017Kolsai meren - Charyn Canyon - Almaty
  • 29-09-2017Almaty
  • 30-09-2017Almaty - Amsterdam

Dag tot dag

Turkmenistan

Dag 1 Amsterdam - Ashgabat
Dag 2 Ashgabat
Dag 3 Ashgabat - vlucht naar Tashauz - excursie Kunya Urgench - Nukus

De reis begint in de hoofdstad van Turkmenistan, Ashgabat, die gelegen is aan de voet van het Kopet-Dag gebergte. De stad is in 1948 totaal verwoest door een zware aardbeving en in de jaren vijftig helemaal opnieuw opgebouwd in karakteristieke Sovjetstijl met veel wit marmer. De plotseling overleden alleenheerser Niyazov (Turkmenbashi) heeft de hele stad naar zijn idee herbouwd met als middelpunt een gigantische triomfboog, de Neutraliteitsboog, uit 1998. Bovenop staat een 12 meter hoog verguld standbeeld van de oud-president dat langzaam met de zon meedraait. In Ashgabat kun je heerlijk slenteren over de boulevards, langs moderne gebouwen en over markten waar kleurig geklede Turkmeense vrouwen hun waren verhandelen.

Vanuit Ashgabat vliegen we op dag 3 over de hete zandwoestijn Karakum (‘zwart zand’) naar Tashauz. Onderweg naar Nukus bezoeken we de oude stad Kunya Urgench, voormalig hoofdstad van het belangrijke Centraal-Aziatisch koninkrijk Chorezmia.

Mausolea en moskeeën tonen de glorie van weleer van de Khorezm, een rijk dat zich uitstrekte over delen van Turkmenistan en Oezbekistan. Beroemde wetenschappers als Avicenna en Al Beruni verbleven ooit in deze stad. Daarna steken we de grens over naar Oezbekistan waar we de nacht doorbrengen in Nukus.

Oezbekistan

Nukus is een traditioneel plaatsje waar nauwelijks een toerist te vinden is. Een bezoek aan het Savitskymuseum met een bijzondere collectie aan zeldzame Russische avant-garde schilderijen is zeker een bezoek waard. Ook kun je hier kennis maken met het nomadische leven want het museum herbergt ook een collectie aan typisch handwerk van de nomadenstammen in de omgeving zoals tapijten, borduursels en yurt decoraties.

Dag 4 Nukus - Khiva
Dag 5 Khiva

De volgende dag rijden we in de middag richting Khiva. We maken onderweg een stop bij een oud woestijnfort Toprak-Kala. In Khiva slapen we in een eenvoudig familiehotel in de buurt van de stadsmuren.

Je hebt hier ruim de tijd om de bezienswaardigheden te bekijken. De goed bewaarde binnenstad vol monumentale gebouwen ligt binnen hoge lemen stadswallen. Je proeft hier de sfeer van weleer toen Khiva een welvarende stad was op de zijderoute. Een schitterend voorbeeld hiervan is het 12e-eeuwse paleis Kukhna Ark met een prachtig gedecoreerde openluchtmoskee, een harem, een rechtszaal en nog veel meer. Vanaf het oudste deel, het Oq Shihbobo Bastion, heb je een prachtig uitzicht over de vesting en de oude stad. Het oude ommuurde deel van deze stad, de Itsjan-Kala is een verzameling mausolea, medressen en moskeeën uit de 18e en 19e eeuw waarvan de meeste schitterend zijn versierd met blauw gekleurd tegelwerk.

Vanaf één van de vele minaretten heb je een goed uitzicht over de oase en de woestijn. Vanuit deze museumstad rijden we in een uur of 6, dwars door de Kyzylkum woestijn, naar de heilige Oezbeekse stad: Boechara. Onderweg maak je kennis met de rivier Amudarya die je met de bus verschillende malen oversteekt.

Dag 6 Khiva - Boechara
Dag 7 Boechara

Boechara is ongeveer 2000 jaar oud en biedt een overvloed aan heiligdommen, tombes en koranscholen. Het lijkt wel of Boechara, dat al in de 9e eeuw beroemd was, niet veel is veranderd in de laatste eeuwen. Door het gebruik van lokale materialen geeft de overheersende zandkleur een uniform uiterlijk aan de oude binnenstad. Tientallen karavanserais, medressen, moskeeën en overdekte markten liggen compact binnen de sjachristan, de oude stad.

Het hoogste bouwwerk is de 12e-eeuwse Kalon-minaret, versierd met geglazuurde blauwe tegels, die de verwoesting door Dzjenghis Khan heeft overleefd. Oud Boechara werd midden in de woestijn door diverse kanalen van water voorzien dat werd opgevangen in stenen vijvers. Hier kwam de lokale bevolking samen om water te halen, thee te drinken en nieuwtjes uit te wisselen. Tegenwoordig is de rand van het sfeervolle Lyab-i-Khauzplein hiervoor 'the place to be'. Theeslurpende mannen komen hier een potje schaak of backgammon spelen in één van de traditionele theehuizen.

Van de 200 historische vijvers is Liabi Chauz de grootste en de omgeving het meest sfeervol. Eet hier, gelegen op grote divans, een sjasjlik of een plov, de traditionele schotels in Centraal-Azië. Dichtbij vind je nog een synagoge als overblijfsel van de eens grote joodse gemeenschap. Het oudste monument van Boechara is het fijnzinnige mausoleum in baksteen van Ismail Samani gelegen in een park even buiten de oude stad.

Dag 8 Boechara - Shachrisabz - Samarkand

We trekken de woestijn door en rijden naar Shachrisabz, de geboorteplaats van Timoer Lenk, bijgenaamd ‘de kreupele’, die in de 14e eeuw het gebied van Turkije tot aan India veroverde. Hij bouwde hier zijn zomerverblijf. Van dit Ak-Saray paleis is slechts één kant van de 55 meter hoge triomfboog overgebleven. Verder zie je hier een moskee en een mausoleum dat Timur voor zichzelf had bestemd.

Dag 9 Samarkand

Het legendarische Samarkand was de belangrijkste plaats op de zijderoute en is onbetwist één van de hoogtepunten van deze reis. Samarkand wordt met recht één van de fraaiste steden ter wereld genoemd. Koepels en minaretten zijn versierd met ingewikkelde mozaiek- en reliefmotieven. Twee spectaculaire medressen en een moskee met betoverende hemelsblauwe mozaïeken omsluiten het reusachtige Registanplein en boven de bazaar torent de koepel van de Bibi Khanum uit.

Samarkand is de meest tot de verbeelding sprekende naam van alle steden aan de zijderoute. De stad is al meer dan 25 eeuwen oud en werd nog veroverd door Alexander de Grote. In deze parel van de zijderoute is het Registanplein zonder meer het grootste juweel van Centraal-Azië. Op dit plein pronken drie schitterend betegelde gebouwen met scheefgezakte minaretten daterend uit de 15e tot 17e eeuw. De Gur Emir, het sobere mausoleum van Timur en twee van zijn zoons, heeft een majestueuze azuurblauw geglazuurde koepel.

Het meest 'romantische' oord is de begraafplaats Sjahi-Zinda, een uitgestrekt gebied van graven met kleurige koepels. Dichtbij ligt het 15e-eeuwse observatorium van Ulug Bek, beroemd astronoom en Timurs kleinzoon. Rondom de Bibi Chanum moskee, genoemd naar de Chinese vrouw van Timur, vind je de levendige markt waar verschillende volkeren in het Tadzjieks met elkaar onderhandelen. Drink hier een lekker kopje thee in een tsjaichana (theehuis) met de lokale bevolking.

Dag 10 Samarkand - Tasjkent

In de moderne hoofdstad Tasjkent reis je per metro naar het antropologisch museum of de bazaar. Je kunt ook even neerstrijken in een park waar je Russische en Oezbeekse families ziet flaneren. De brede boulevards in Sovjetstijl zijn aangelegd na de verwoestende aardbeving van 1966. Enkele mausolea uit de 15e eeuw en de Kukeldasj medressa zijn een kijkje waard. De grote Chorsu bazaar biedt allerlei koopjes. Geniet de laatste avond in Oezbekistan van een heerlijke maaltijd in een karakteristiek restaurantje-aan-huis in het sfeervolle centrum.

Kazachstan

Dag 11 Tasjkent - Aksu Djabagly
Dag 12 Aksu Djabagly

Na alle culturele hoogtepunten wordt het tijd voor natuurlijke hoogtepunten. Van de Oezbeekse hoofdstad reizen we naar de grens met Kazachstan. De grensprocedure zal nog enige tijd kosten, voordat we onze weg vervolgen over de noordelijke zijderoute en door het imponerende bergachtige landschap rijden. We verbiljven in het Aksu Djabagly natuurreservaat, het oudste natuurreservaat van Centraal-Azië dat verschillende mogelijkheden biedt voor leuke wandelingen. De mooie bergachtige omgeving biedt spectaculaire uitzichten met watervallen en je ziet tal van verschillende vogelsoorten.

Kirgizië

Dag 13 Aksu Djabagly - Bishkek

Na twee overnachtingen in deze mooie natuurlijke omgeving bereiken we de grens van Kirgizië en niet veel later Bishkek. De hoofdstad van Kirgizië is een vrij nieuwe stad met veel groen op de grote pleinen en brede boulevards. Leninbeelden en Sovjetarchitectuur contrasteren hier met gezellig volle terrassen en groene parken. Cultuurliefhebbers kunnen hier een bezoekje brengen aan het museum over Lenin.

Dag 14 Bishkek - Burana toren - Tamga

Ergens in de velden bij het plaatsje Tokmok vind je de Burana toren die gebouwd werd in de 11de eeuw. Een heuvel met historische opgravingen, een begraafplaats en deze toren zijn de enige tastbare overblijfselen van de Sogdische stad Balasagun.

Kirgizië biedt een veelheid aan fraaie natuur, rust en ruimte. Het is een bergachtig land waar we ons bijna voortdurend op een hoogte van meer dan 1700 meter bevinden. De grootste attractie is het gebied rond het Issyk-Kul-meer dat een grote variatie in ecosystemen herbergt. Het meer zelf op zo’n 1700 meter hoogte bevat warm thermaal water, waardoor het niet bevriest. In Tamga, gelegen aan de oevers van het Issyk Kul meer, kun je heerlijk wandelen. Of misschien neem je liever een duik in het warme water!

Dag 15 Tamga - Barskoon Vallei - Djeti Oghuz

Vanuit Tamga rijden we naar de Barskoon Vallei, een schitterende vallei waar je een heerlijke wandeling kunt maken, watervallen kunt bezoeken en een monument van de eerste Russische astronaut, Yuri Gagarin, kunt bezichtigen. We brengen de nacht door in een traditionele yurt in Djeti Oghuz te midden van de schitterende natuur waarbij je de tent en de sanitaire voorzieningen deelt met enkele groepsgenoten. Voor de maaltijden wordt gezorgd.

Dag 16 Djeti Oghuz - Karakol
Dag 17 Karakol

De volgende ochtend rijden we verder langs het immense meer naar het stadje Karakol met haar typisch Russische uitstraling in de vorm van lage houten huizen en enkele Russisch-orthodoxe kerken. De straten worden hier beschaduwd door populieren. Op enkele kilometers van Karakol, bij de door een aardbeving ontstane Michailowska-kloof, bevindt zich het graf van de Russische onderzoeker Przewalski, die het naar hem genoemde paard ontdekte. Met de Hemelse Bergen op de achtergrond kun je een mooie wandeling maken.

Kazachstan

Dag 18 Karakol - Kegen Pass - Kolsai meren
Dag 19 Kolsai meren
Dag 20 Kolsai meren - Charyn Canyon - Almaty
Dag 21 Almaty
Dag 22 Almaty - Amsterdam

We hervatten onze reis met een prachtige rit door de uitgestrekte natuur en rijden via een bergpas Kazachstan weer binnen. Rondom de schitterende Kolsai meren in het Tien Shan gebergte kun je uitstekend wandelen en een blik werpen op het traditionele Kazachse leven.

Onderweg naar Almaty stoppen we bij één van de grootste canyons ter wereld: de Charyn Canyon. Deze canyon wordt ook wel het kleine broertje van de Grand Canyon genoemd. Het dramatische uitzicht op de door erosie uitgesleten rotsformaties is meer dan indrukwekkend. We reizen door naar de oude hoofdstad Almaty die prachtig is gelegen aan de voet van het Alatau gebergte.

Almaty draagt nog een typische Sovjetstempel uit: boulevards op paradebreedte, classicistische architectuur en veel parken. Uit de tsarentijd dateren de hemelsblauwe Nikolaaskathedraal met een indrukwekkende verzameling relikwieën en iconen en de houten Zenkov-kathedraal in het Panfilow-park. Het zijn één van de weinige bouwwerken die de aardbeving van 1911 hebben overleefd. In het Gorki-park kun je nog op ouderwetse wijze genieten van uitgaan en ontspannen in Sovjetstijl: een roeivijver, een dierentuintje en een speelgoedtreintje.

Een ritje met de kabelbaan naar de heuvel Köktjube geeft je een mooi uitzicht over de stad en over de bergen aan de zuidkant. De beroemde ijsbaan Medeo ligt 15 km van de stad op 1.700 meter hoogte en schaatsliefhebbers kunnen hier hun hart ophalen. Misschien kun je je persoonlijke record op de 500 meter nog verbreken!

Met een bezoek aan een badhuis kun je deze imponerende reis in stijl afsluiten. Vanuit Almaty vliegen we tenslotte weer terug naar Amsterdam.1

Pierre van der Velden

De moeilijke namen vliegen je om de oren. De meeste heb ik nog nooit eerder gehoord. Dat beloofd wat Peter. Totaal onbekend en nog niet ontdekt door de doorsnee westerse toerist. Geniet met volle teugen zou ik zeggen. Wij komen later wel een paar daagjes bij je logeren om op kleine schaal de sfeer te proeven van de je laatste reizen. De Noordkaap en de Zijderoute. Oké?

jan.

Dat zijn wel moeilijke namen je kan ze nog niet uitspreken.Ik wens je een mooie reis.