peterbaas.reismee.nl

De schaatsploeg

Donderdag 10 augustus Naar Trondheim

De lange reistijden zijn weer aangebroken. Enorme afstanden zullen weer onder de buswielen verdwijnen. De avonden worden steeds donkerder en het landschap steeds groener en lager. Deze dag passeren we onder tientallen lange tunnels en langs vele meren. Een saaie reisdag die toch nog erg onverwacht zou eindigen. Na wat pauze's onderweg arriveerden we in de middag Nabij Trondheim, onze eindetappe. Deze stad is bekend van de olynmpische spelen lang geleden en de springschans en twee schaatshallen getuigenb er nog steeds van.

De ijshockeyhal was open, mits je de weg wist. De meesten dropen weer af maar onze laatste kleine groep dook de kelder in. Om deze hallen groot te maken werd eenb diep gat in de grond gemaakt waarop werd gebouwd. Laurens was ik al meteen kwijt, maar die was opweg naar een groen voetbalweld. Gewoon doorlopen bij de receptie en dan de entree van de hal Eeen enorm hoog dak omzoond door betonnen tribunes. In het midden kreeg een meisje jongleerles

De trappen weer op en je kam in de rondgang van de tribunes met vele grote posters van schaatsers uit een ver verleden zoals Fornaes. Het skelet is van onbewerkt beton en doet bunkerachtifg aan. Vreemd dat deze hal eigenlijk voor de meeste tijd leegstaat. Daarna naar de springschans. Bij het nieuwjaarsspringen ljkt deze erg klein en de spring een kluitje van een cent. Maar in werkelkijkheid is de schans enorm! Beneden zie je enkel de landingstafel de rest ligt achter een enorme kromming. De meesten gingen met de skilift naar boven. Maar Peterbaas en nog 4 anderen verzozen de metalen gaatjestrap

Wat een gigantische klimpartij! In het begin valt het mee maar verderop is het aardig zwaar. Smal en steil, zeker als je naar beneden kijkt. De baan is nu van borstels zodat er toch getraibd kan worden. Lau was ik in het begin al kwijt. Het prestatieinstinct kwam in hem boven. Op je tyandvlees kom je aan op de bovenkant van de landingstafel, Dan volgt de steile afdaling. Lau was al lang boven. Nu steil klimmen aan de rechterkant 600 - 700 - 800- 900 treden nu. Tot 960 dan boven. Flink applaus van de kabelbaanmensen en de andere klimmers. Het uitzicht was weer adembenemend over de baan en het dal in de verte Tijd voor een selfie

Aangekomen in Hamar de grootste verrassing. De komplete Nederlandse Schaatsploeg was in training. Voor het Vikingstadion een busje van Jumbo Lotto. Daarnaast enkel schaatsters zoals Jan Smeekes (1000 meter) Daarnaast nog een meijer en een andere. Ze warenbuiten in de zon met krachttraining bezig. In de verte kwam Jacques Orie aanlopen. De schaatstsers waren verblufd bij het aankomen van zoveel Nederlanders. In de verte koos Sven Kramer het hazenpad Hij is als topper wat mensenschuw geworden. Tijd voor foto's net Jan en films met de schaatsters. De dag kon niet meer stuk

In de avond namen we afscheid van onze gids en chauffeur Werner Laurens heeft een uitstekende pot opgehaald. Hij moet naar huis omdat hij anders te veel uren achterelkaar maakt.

Vrijdag 11 augustus naar Oslo

Weer een sombere dag in de ochtend. Dat is hier al een tijdje hetzelfde. Weer een lange reis via de E6; de hoofdweg in Noorwegen naar het zuiden. Nu moeten er weer afstanden gemaakt worden. En de weg wordt hier helemaal opgeknapt. Dat kan maar een paar maanden in het jaar De winter is afgelopen in mei of juni en begint weer eind september., Wer de eindelozen tunnels. Ja je moet voor deze Kaapreis wel wat over hebben. Een stop werd gemaakt bij een klein plaatsje met het eerste station. De treinen hebben hier grote sneeuwschuivers voor de neus.

Karren weer naar de volgende attracht, een Staafkerk. Deze houten kerkjes zijn typisch in Noorwegen Klein en rank met een staafvormige toren. Alles van hout. Binnenkomen kan enkel met geld. Ondanks het enorme betalingsoverschot van 600 miljard euro moeten beziekers hier nog steeds geld betalen vooreentree vaan de kerk No pay no pray spark ik tegen de commies die me met een zure glimlach beantwoordde.

Eindelijk in Oslo maar ook weer niet De hoodstad ligt 50 km verder naar het zuiden. In het Westernhotel was het tijd voor een douche na die loodzware reisdag. Het uitstekende avondeten met gemarineerde kip maakte weer veel goed.

Zaterdag12 augustus Oslo

Eindelijk uitslapen! We bezoeken de hoodstad vandaag met de bus en daarna een wandeling Ook hier weer naar de sps zonder beklimming. Op de biatlonbaan was de wintertraining al begonnen en hoorden we de knallen van de jagersgeweren. De stad telt niet zoveel echte monumenten. Noorwegen is lang arm geweest onder beheer van Zweden. Pas na de onafhankelijkheid in 1907 en de vondst van olie in de zeebodem ging men er hier op vooruit. De laatste tijd gaat het weer minder goed door de daling van de olieprijs. Het levenspeil ligt hier nog steeds hoog door de oliereserves zodat wij hier de hoofdprijs betalen. Iets van 10 od 20 procent meer. Een bieertje koste Henk van onze club iets van 12 euro

Boiten vertrekken hier naar Kiel en Stockholm De meesten gaan naar Kiel om wat drank te kopen. Zou de alcoholprijs hier omlaag gaan dan was de helft van het land binnen de kortse keren dronken. Het beeldepark met de vele realistische granieten en bronzen beelden was geweldig De zon kwam door en de temperatuur was aangenaam. Hier is dit jaar nog slechts een dag van 25 graden geteld De avondenzijn steeds koel (12 graden)

In de middag een stadswandeling met lau en Harrie uit Franrijk over de Kalverstraat van Oslo naar het station. De treinen lijken hier erg op de Stadler Flirt (sprinter) Geen oude lokomotieven meer Het was erg druk op straat vanwege de zaterdag Veel mensen vierden weekend met een fors glas bier. Kleintjes bestaan hier niet. Naar het koningklijk paleis ! De berg op en daar stonden de wachten. Koningin Sonja heb ik neit gezien. Tenslotte terug naar het Raadhuis waar de bus ons terug gaat brengen naar het hotel. Morgen vroeg op! Terug naar Kopenhagen! Misschien daar nog een tocht. Maar we hebben zoveel gezien dat het allemaal wel erg onoverzichtelijk wordt.

Coen Verbeek

Ik ben benieuwd naar je verhalen, als je weer in Boxtel bent.
Groeten en nog een hele fijne reis.
Coen

Alex Janssen

Straks thuis weer heel wat herinneringen ordenen. Daar kunnen jullie nog lang van genieten en het lang zitten in de bus zijn jullie zo vergeten.
Goede terugreis!

Pierre van der Velden

Welkom thuis straks. De paling en de oliebollen liggen dan hier te wachten. Ter geruststelling de oliebollen worden niet gebakken in Noorse olie. Ha, ha.

jan

Hallo Peter het zit er weer bijna op.Nog een prettige terug reis.