peterbaas.reismee.nl

Smakkebollen bij Kjokken

Vandaag zijn we op de Lofoten geweest. Vroeger een eilandengroep in het uiterste westen van Noorwegen. Nu makkelijk zonder boot bereikaar door tunnels en via bruggen. De Lofoten zijn bekend van de visvangst en de rode vissershuisjes op palen. Veel vissers zitten er niet meer in die huisjes waar je zelfs in kunt logeren. Maar voor dit verhaal te beginnen gaan we een dag terug bij het vertrek uit Tromso.

Het weer verandert hier om het uur. Was het gisteren mooi dan was op afgelopen maandag de regen heer en meester. Reden te meer om eerst in Tromso de ijskerk te bezoeken. Het dag bestaat uit ongelijke driehoeken aan elkaar geregen. De entree kostte meteen 50 kronen zodat iedereen rap de kerk had bezichtigd. Aaan de andere kant uitzicht op de lange bochtige brug in Tromso. Dat maakte meer goed. Een lange reisdag door de fjorden naar Svolvaer. Door de grillige fjordenkust schiet je niet echt hard op. En we moeten nog zover.

Een lunchpauze werd ingelast bij de snackbar van Kjokken ergens onderweg. Kjoken heeft niet meteen eenuitnodigende naam om er te gaan eten. De dikke Kjokkenvrouw raakte lichtelijk in paniek toen ze de hele bus van hotdog moest voorzien, het paste niet in haar kjokkenverwarmertje. Toen enkelen zelfs met de ligplateautjes van de worsten er vandoor gingen was de verwarring kompleet. Ook de smollenbakken met heutekneut waren ineens niet meer beschikbaar.

Verder ging het weer langs de reusachtige bergen langs de fjorden. De zon was er weer even en de bus denderde voort, opgezweept door de vele praatjes, liedjes en moppen van de bestuurder Werner die alles alleen deed. Binnenkort wordt hij afgewisseld omdat hij er nu al meer dan 4000 kilometer op heeft zitten. In de avond waren we in Solvaer, een haventje aan de fjord waar de Hurigruten binnenkomen. Boten die vroeger de post maar nu zeker de toeristen vervoeren. Een enorme boot die op een boogscheut lans onze kamer vaart. In de avond zijn we even gaan kijken naar het laden en lossen Er gaan zelfs auto's en motoren mee.

Vandaag was het een uitgelezen dag. We blijven op de Lofoten en maken een rondrit naar het plaatsje A. Korter kan niet. Door de zon was de omgeving een bewegende postkaart geworden. De enorme gergen, de blauwe meren en zeeen en de rode huisjes maakten er een diorama van. Meerder fotostops kregen we omdat vanuit de bus er te veel schittering op de ramen was door de zon. We stopten voor twee uur bij een vikingmuseum waarvan de entree wel erg duur was. Wij hadden er geen 20 euro pp. voor over om die plunderende woestelingen in Europa destijds te bekijken. Met Helena uit Tsjechie zijn we gaan wandelen en kwamen bij een Local uit die in een geel huis woont. Hij vertelde over de donkere tijd in de winter en de meters sneeuw om zijn huis.

Na een lunchstop onderweg waar wel voldoende smakkebollen en reutemeteut waren ging het verder tot het alleruiterste westelijke puntje van Noorwegen. Volgens Laurens was het stadje A (met een bolletje erop) adembenemend. Nog een hele rit weer door lange tunnels en over kromme bruggen Die boden pachtige uitzichtpunten in de bus. In A was het maar klein en ielig. Wat rode vissershuisjes waar je nu kunt logeren en enkele binnenwatertjes waren ons deel Verder krijsende meeuwen die langs ons heen scheerden. Leuk om te filmen maar dan moet Laurens wel even zijn PSV liedjes staken. Maar je verdekt opstellen helpt!

Uiteindelijk ging het 50 koppig circus weer terug over de noorse E50 Gewoon een tweebaansweg met tegenliggers die de enorm lange Effe Weg bus nauwelijks ruimte bieden. Meerder malen moest Werner flink in de rem als er weer een Noor of Fin de bocht erg ruim nam of ineens afboog naar links. Maar onze Lau bood wat afleiding in de bus met wat grappen en grollen en zodoende schoot de tijd goed op. Om 6 uur waren we weer op ons gele hotel met de ellenlange gangen en de moeilijk te openen deuren. Laurens moest nu echt zijn energie kwijt en ging hardlopen. Ondertussen kwamen er nu zelfs twee Hurtigruten lanngs onze kamer. Morgen gaat het weer verder naar het zuiden!

Een hoop gedoe gehad met de beheerssite van Peterbaas In de oude browser doet hij het niet meer maar bij Chrome gelukkig wel.Ook de kaart werkt weer.

Alex Janssen

Peter, je schrijft al aardig wat Noors .

Peter van Eijk

Jeg ikke snakke Norsk. Takk!

jan.

Hallo Peter het werkt.Als je straks maar weer kan wennen in Lennisheuvel.