peterbaas.reismee.nl

Dure Kerstman

Vandaag aangekomen bij een plaatsje hoog in Finland op 50 km van Rusland en ook in de buurt van de noorse grens. Die loopt helemaal rond over de top van Scandinavie tpt de grens met Rusland. We zijn verder ook de poolgrens overgestoken. Dat we zo hoog zitten merken we vooral aan de temperatuur buiten en aan de zon die maar niet onder wil gaan.

De dag was verder wel interessant. in de ochtend een rendierenfarm bezocht bij Lappen. Lapland begint bij de poolcirkel. Dat farm was wel een erg rijke benaming want alle rendieren waren op stap. Men had een showmodel aangehouden aan een flinke band. Wel aardig maar onze voorstelling was toch even iets anders Een film een een kopje koffie zaten bij de tour van 15 euro inbegrepen. Eeen afrader dus. Daarna naar het Artic museum Dat was welinteressant met tal van presentaties over de lappen de Inuits (eskimos en het Poollicht In een ronde kamer werd dat naagebootst op het plafond. Verder veel foto's, modellen over waterbeheer en de opwarming van de aarde Vervolgens even langs de Kerstman die bij Rovaniemie woont, Dit was louter een enorme toeristische attractie. Een foto kost 40 euro Dat liet ik maar even links liggen.

In de bus voor een lange tocht daar Lapland. Een werderom bekende tocht langs de bossen en toch steeds meer rendieren langs de weg. Rond half zes waren we bij het plaatsje waar ik de naam niet meer van weet. Deze namen zijn bijna niet meer uit te spreken. Na het avondeten wacgtte ons een verrassing Een kleine roedel Elanden met enorme geweien die over de hoteltuin liep te grazen. Geweldige foto's van gemaakt. Nu even naar onze buren want Lau is moe en wil gaan slapen. Probleem is dat de gordijnen niet goed verduisterd zijn.. Morgen gaan we echt naar de Noordkaap. In de avond gaan we er heen om na enkele uren weer terug te rijden.

Alex Janssen

Morgen naar de Noordkaap waar het Noorderlicht helaas niet te zien zal zijn, maar toch heel bijzonder dat je midden in de nacht nog de krant kan lezen zonder bij te lichten.
Puur natuur, om helemaal tot je te laten komen. Gewoon van genieten en onze nietigheid ervaren en dat zonder die dure Kerstman.

Coen Verbeek

Benieuwd of jij deze (bus)reis aan anderen die de reis nog niet hebben gemaakt - in deze vorm en op deze manier georganiseerd - zou aanbevelen. Veel plezier morgen bij het Noorderlicht.

Peterbaas

We hebben altijd ok nr uit het noorden naar dan zonder de zonnewind. Het is aardig bewolkt hier bij de Noorse grens dus durf ik nog niets aan te bevelen