peterbaas.reismee.nl

Mannen met baarden

het weer is vanddag helemaal omgeslagen. De vijftig tinten grijs hebben plaatsgemaakt voor een gebroken lucht met blauwe stukken. Dat komt ons goed uit van wij gaan als mannen met baarden op Walvisjacht. Jan van Heugten is er dit maal niet bij maar sttoer klinkt het wel. Na de gebruikerlijke zwemvesten kregen we ook een blauwe regenjas die je meteen laat zweten. Die laten we maar zitten We zijn stoer en dan wil je wat. De smalle zodiacs liggen al klaar en het is tijd om verse lucht in te ademen iets wat Alex Janssen in het PSV stadion niet is gelukt na rookbommen De lucht hier zou in spuitbussen gevangen moeten worden, zo zuiver is deze .

Op de boten is het achter elkaar aanschuiven en zitten als op een paard met beugels ertussen. Voordeel : iedereen zit waar hij zit, ook al is er een potvis links of rechts. En verder draaien er twee enorme Suzukimotoren achterin die de boot in een klap tot een enorme snelheid opdrijven. Eerst liep alles vrij gematigd. We kwamen tussen een school tuimelaars terecht die, als dolfijnen betaamt, al springend en duikend meezwommen. De kust was alweer een aardig eind op de achtergrond. Daar houden speciale verspieders de zee in de gaten; wordt er een spuiter gesignaleerd dan krijgt de schippper een belletje uit de kust.

Na een tijdje was dat zover. Ergens op de zuidwestpunt was een blauwe vinvis gespot. Met een enorme kracht spoot de zodiac de oceaan op, De toeristen werden als motorcrossers over de sterkte deining gedreven. De boot rolde en stampte als tijdens een crosswedstijd van Broer Dirx. Volgens Laurinho (zo noem ik hem hier maar even) zou Mien hier meteen zijn uitgestapt. Dit werd te veel van het goede.Enorme bonken en klappen deden de boor kraken in alhaar voegen. Op de zuidoostpunt aangekomen was het zoogdier alweer gedoken. Ze kunnen to 2000 meter diep. De boten kabbelden weer voort en het werd wachten geblazen. Een mevrouw maakte van de gelegenheid gebruik om even wat voedsel in de oceaan te lozen...

Na enige tijd kwam de spuiter weer in beeld. De boten spoten er opaf en inderdaad draaide de enorme vis zich op afstand door de golven. Boten moeten deze dieren enkel van achter benaderen, iets wat niet hoefde in Ecuador toen we tussen een kudde potvissen terechtkwamen. Meer dan wat gekronkel in de verte en wat spuiten was er niet. Op de terugtocht zwom een aantal bijzondere dolfijnen mee; groter dan de tuimelaars en zelfs een Orka Onze dag kon toch niet meer stuk, Aan wal voelde de vaste grond vreemd aan onze voeten..

Het weer bleef goed; tijd voor een excursie. Maar het is vandaag dag van de Liberdade, een vrijheidsdag. Op de weg was amper iets te doen en bussen reden er ook niet Na veel zoeken reed er een bus maar de buitenwijk Baixa do Fraja. Daar was een ananaskwekerij. Als goede biologen toch maar even een kijkje nemen daar. In Victoriaanse kassen worden daar ananassen geteeld. In Costa Rica is dat gewoon op het land maar hier komen ze net wat te kort. Door in de stokoude kassen houtvuren te stoken wordt zuurstof verbuikt en gaan de bloemen en daarna de vruchten snel groeien.

Het teruglopen naar het hotel was eenvoudig We hoefden enkel naar beneden te wandelen langs een minivulkaan en door een saai park. Tot mijn verbazing vertelde Laurinho hierhet verhaal van Patricia Paay Het park noem ik nu maar het Paaypark Het bleef rustig op deze dag. Nauwelijks verkeer behalve wat snelheidsduivels die de weg nu als circuit zagen. Verstappen is erg groot volgens Laurinho maar hij kwam vandaag nier voor in dit hoofdstuk. In de avond weer naar ons restaurant aan de boulevard. Het eten is goed en de wijn vloeit in overvloed. Het eten is trouwens erg voordelig Voor 12 euro een volledige maaltijd voor 12,50 inclusief twee volle glazen wijn. Morgen naar het noordoosten met de eerste grote busexcursie naar Furnas Naar de fumarolen of heetwater spuiters en het warmwatermeer van Furnas Ook naar de andere kant van het eiland Ribeira Grande. Dit wordt genieten voor Laurinho zonder allerlei Paay-excessen.

Alex Janssen

Lijkt mij prachtig om dergelijke zoogdieren live te mogen zien.
Gelukkig was het weer goed voor jullie.
Gisteren dus de levende natuur en vandaag dan de levenloze natuur.

Pierre van der Velden

Zo Peter, dat was nog eens genieten met de mannen met baarden. Heb je ze gezien: Jan, Piet, Joris en Corneel? Wat een beroemdheden, Patricia Paay en misschien ook wel Memphis de Paay
Het kan niet op. Tot de volgende aflevering.