peterbaas.reismee.nl

Manado

De meesten zullen zich afvragen waar dit nu weer ligt. De ouderen herinneren zich in Nederlands-Indie deze plaats wellicht. Vervlochten met de Nederlandse kolonisten op Celebes is deze stad de enige in Indonesie die grotendeels Christelijk is gebleven. Makassar in het zuiden is een belangrijke havenstad, vroeger de doorvoerplek naar Nederland vanaf de Molukken van specerijen. Fort Rotterdam van de VOC spreekt er nog steeds tot de verbeelding over het handelsverleden maar is nu een prachtig gerestaureerd monument. Verder niet de vergeten een tweedaags trekkingbezoek aan de Toraja's in het midden van het merkwaardig eiland links van Kalimantan. Deze stam zet haar doden bij in de grotten en kent vreemde begrafenis- en huwelijksrituelen. Tensotte de tropische Togian-eilanden in de zee der Molukken waar het snorkelparadijs opengaat. Kortom alle ingredienten om in dit voor mij volkomen nieuwe seizoen eens op reis te gaan!

Ditmaal zonder onze Laurens die zich helaas weer over de zoveelste powerpointpresentatie gaat buigen in Vwo 5. De vaste reisgenoot die ik na de vakantie in Nepal even niet zie. Een vakantie die zch kenmerkte door gejatte krentenbollen door een rhesusaap, plotseling opdoemende bergmassieven, landverschuivingen, zeer slechte wegen, loslopende neushoorns en gevaarlijke slangen. Ook de terugvlucht was op zijn zachtst gezegd merkwaardig. Aan boord van de A330 werd een passagier plotseling onwel. Op het verzoek of er een arts in de zaal was werg gelukkig positief gereageerd. Inmiddels had het vliegtuig de route al naar New Delhi verlegd. Na reanimatie, konden we gelukkig weer doorgaan naar Istanbul.

Tja wat zal me nu te wachten staan naar onze oude kolonie? Mijn oud collega Joop raadde me al aan om een witte tropenhelm en korte broek aan te schaffen en enige koelies uit te zoeken voor het bagagetransport. Toch laat ik dit Kuifje-in-Afrka-gevoel maar even wegebben. De wereld is aardig veranderd, maar zeker zullen we overblijfselen van deze Hollandschen Tijd in het oude Indie terug gaan vinden. Daarbij niet te vergeten de heerlijke Indische keuken en de bekende gamalanmuziek. Nog enkele dagen en dan is het zover ! Dwars door Sulawesi van noord naar zuid! Reisbeschrijving hieronder!

Salam Hangat (groeten)

Peterbaas

Dag tot dag

Manado + Tangkoko NP
Dag 1 Amsterdam - Manado
Dag 2 aankomst Manado
Dag 3 Manado, excursie Tangkoko nationaal park

Spookaapje Sulawesi Indonesie Djoser
Vanuit Amsterdam vliegen we naar Manado, de hoofdstad van Sulawesi. Hiervandaan maken we een excursie naar Tangkoko nationaal park. Dit bijzondere reservaat met tropisch regenwoud heeft een grootte van 4250 hectare. Het ligt tussen de bergtoppen van de Dua Saudara en de Tangkoko en de zee. Je kunt hier op de zwarte lavastranden een wandelingetje maken naar een visserdorpje.
In de middag gaan we op verkenning onder leiding van een ervaren gids. In de imposante jungle kom je verschillende apensoorten tegen, waaronder de zwarte makaak en het spookaapje(Tasier). Deze aapjes zijn even groot als een handpalm, dus die laten zich niet snel vinden! Ook voor vogelaars heeft het reservaat genoeg te bieden: de roodknobbelige neushoornvogel is slechts één van de vele bijzondere vogelsoorten die alleen in Sulawesi voorkomt. Aan het eind van de middag keren we terug naar Manado.

Tomohon, Gorontalo + Nani Wartebone NP
Dag 4 Manado – Tomohon
Dag 5 Tomohon
Dag 6 Tomohon – Gorontalo
Dag 7 Gorontalo, excursie Nani Wartebone nationaal park – Marissa

Rijstvelden Indonesie Djoser
We vervolgen onze weg door heuvelachtig gebied en groene rijstvelden naar Tomohon. Onderweg geniet je van een heerlijke lunch met typisch Indonesische gerechten. Tomohon staat bekend als de bloemenstad, vanwege de vele bloemkwekerijen aan huis. Op de lokale markt kijk je je ogen uit: slangen en vleermuizen worden hier verkocht voor consumptie. Ook in de omgeving is genoeg te zien en te beleven. Beklim bijvoorbeeld de Mahawuvulkaan, waar vandaan je een prachtig uitzicht hebt over de omgeving, of maak een fietstocht door het heuvelachtige landschap. In het restaurant bij het Tomohonmeer, dat op palen staat midden in de rivier, eet je de lekkerste verse vis. In het kristalheldere meer kun je een frisse duik nemen tussen de goudvissen die hier nog in het wild leven.

We reizen verder naar Gorontalo, de op een na grootste stad van Noord-Sulawesi. De bevolking doet er alles aan om de stad schoon te houden, het is daardoor een van de aantrekkelijkste steden in de provincie. De stad staat bekend om hun speciale borduurwerk Krawang en de fraaie villa’s uit de koloniale periode, waarvan er nog een aantal goed bewaard is gebleven. Je kunt de stad eenvoudig verkennen in een dokar, een koetsje met paard. We maken een excursie naar het Wartebone nationaal park, waar we op een avontuurlijke tocht door de jungle worden vergezeld door de vriendelijke lokale bevolking. Na afloop kun je afkoelen onder een waterval of je vermoeide spieren tot rust laten komen in de warmwaterbronnen van Lombongo. We rijden verder naar Marissa voor overnachting.

Togian-eilanden
Dag 8 Marissa – Togian-eiland
Dag 9 Togian-eiland
Dag 10 Togian-eiland

Strand Indonesie Sulawesi Djoser
VanuitMarissamaken we in een boot de oversteek naar één van de Togian-eilanden in de Golf van Tomini. Op deze eilanden wonen zigeuners die hun houten huizen hebben gebouwd op palen van gedroogd koraal. Op de spierwitte stranden, omgeven door de groene jungle, krijgt je het gevoel volledig aan de bewoonde wereld te zijn ontsnapt. Je kunt hier eindeloos liggen luieren, zwemmen of een wandeling maken. Onder water gaat er een wereld voor je open; al duikend of snorkelend zie je schildpadden, bont gekleurde vissen, blauwe zeesterren die zich vastkleven aan de kleurrijke koraalriffen en zelfs oude scheepswrakken.

Tentena en Pendolo
Dag 11 Togian-eiland – Ampana – Tentena
Dag 12 Tentena
Dag 13 Tentena – Pendolo

We reizen verder, via het vissersdorpje Ampana, naar Tentena, een vredig dorpje met kleine houten huisjes, waar je heerlijk kunt wandelen tussen de plantages. Een aanrader is een bezoek aan de twaalftrapswaterval in Werasalopa, waar het glasheldere water over reusachtige rotsbollen stroomt.

Onze volgende bestemming is Pendolo, gelegen aan het Posomeer. Het heldere turquoise water ziet er uitnodigend uit, maar pas op, volgens de legende woont in het meer een 30 meter lange drakenslang! We verblijven in een eenvoudig hotel, prachtig gelegen aan het meer.

Torajaland
Dag 14 Pendolo – Rantepao
Dag 15 Rantepao
Dag 16 Rantepao, trekking Torajaland
Dag 17 Torajaland trekking – Rantepao

Torajawoning Sulawesi Indonesie Djoser
Door sawahs en tabaksplantages trekken we de heuvels in naar Rantepao, het land van de Toraja’s. We overnachten in een comfortabel hotel met zwembad. Een bezoekje aan de lokale markt is een absolute aanrader. Hier wordt fruit, groenten en kleding verhandeld, maar je vindt er ook lokale specialiteiten, zoals palmwijn, waterbuffels en varkens. Vanuit Rantepao maken we een trekking door Torajaland, waar je de typische woningen op palen ziet met prachtig gedecoreerd houtsnijwerk en hoge daken als een omgekeerd zadel. De Toraja’s hebben hun eigen tradities en rituelen, die je goed terugziet in hun voorouderverering en wonderlijke dodencultuur. Met een beetje geluk ben je getuige van een bruiloft of begrafenis. Bijzonder zijn ook de Toraja-graven in rotsen en grotten, versierd met tau tau, levensgrote houten dodenbeelden. Tijdens de tweedaagse trekking overnachten we bij de Toraja’s thuis. Na de tweedaagse trekking door het Torajaland gaan wij weer terug naar Rantepao. Indien je wenst om niet deel te nemen aan de trekking, dan heb je een vrije dag in Rantepao. Hier kun je eventueel een busje met chauffeur huren, om zo nog enkele bezienswaardigheden in de omgeving te bekijken. Indien je ervoor kiest om niet deel te nemen aan de trekking, dan horen wij dit graag ruim van tevoren.

Sengkang, Bira en Makassar
Dag 18 Rantepao – Sengkang
Dag 19 Sengkang – Bira
Dag 20 Bira – Makassar
Dag 21 Makassar
Dag 22 Makassar, vlucht naar Amsterdam
Dag 23 aankomst Amsterdam

De volgende bestemming is Sengkang, waar je met een bootje op het Tempemeer de typisch Buginese drijvende huizen, de zijdekwekerijen en visakkers kunt bezoeken. In Makassar, de hoofdstad van Zuid-Sulawesi en één van de oudste havensteden van het eiland, hebben we nog een laatste dag om bij te komen van de indrukken tijdens de reis.

Onze reis eindigt in Makassar. De herinnering aan de VOC-periode komt hier tot leven tijdens een bezoek aan het intact gebleven Fort Rotterdam. Wie nog een tastbare herinnering aan deze bijzondere reis op de kop wil tikken kan terecht op de Jl Somba Opu Shopping Strip. Vanuit Makassar vliegen we terug naar Amsterdam.

Alex Janssen

Peter, maak er een mooie vakantie van en geniet ervan.

Joan

Bedankt voor de geschiedenisles! Alvast n goede reis. Geniet ervan!

R

zo dat is weer een aardig program.... geniet er van.. en nu maar weer hopen dat je weer van die mooie reisverhalen aldaar kan schrijven. Is kijken hoe daar het internet is..