peterbaas.reismee.nl

Exodus

De uittocht is nabij, de reis zit er inderdaad bijna op. Vandaag zijn we nu weer in Nethanya, in ons eerste hotel. We hebben vanochtend het bezette gebied verlaten om op reis te. Gaan naar Jaffo, de oudste haven ter wereld. Ons avondeten gisteren in Bethlehem was niet helemaal geslaagd. Ria, een van onze alleengaande reisgenoten is gek op wijn en stelde voor een fles bij de Jumbo te kopen. Dat werd star of Bethlehem wat wil je nog meer.

In het Palestijns eethuisje wat eigenlijk niks voorstelt zeten we op het terrasje. Ik had in het Ivriet de kippenbouten besteld. Dat lukt me steeds beter. Ria had de wijn bij de Jumbo al laten openen dus de plastic glaasjes werden gevuld. Meteen daarop komt de erg boze baas naar buiten, dat dit niet kon, vanwege het geloof. Had Ria dan nou maar even onder de tafel ingeschonken...de kleine Palestijnen hadden ons verraden.

Na de kippenbouten zijn we maar naar haar kamer gegaan om de fles op te maken. Laurens lust alleen maar Samboekootjes of wat dat dan ook moge zijn. Aan hem hadden we geen kind omdat hij op zijn laptop stiekum voetbal zat te kijken.

Vanochtend uitslapen en toen de bus in naar Jaffo. Onze Joodse gids stapte weer in Jerusalem in. In Jaffo hebben we even door de stand gelopen en ik heb met meneer Tsasakis gekletst. Een Griekse komische man met zijn dochter die in Oisterwijk woont. Als ik langskom staat de Ouzo koud. Daarna had Vered, de gids, een picknick georganiseerd met alles erop en eraan voor een tientje.

Vervolgens zijn we de markt opgegaan, we hadden tot zes uur. Echte leuke souvenirs waren er niet meer hier. Tel Aviv is meer een kantoorstad met strandboulevard. Veel mensen rijden hier al op Segways, elektrische steps enz. Ook veel burgermilitairen met enorme machinegeweren. Op de foto zetten er naar kijken het mag allemaal.

Daarna hebben we de tocht weer naar Nethanya gemaakt en afscheid genomen in de bus. Natuurlijk kon ik weer de toespraak houden met wat woorden in het Hebreeuws die ik had ingestudeerd. Wat denk je van Erev tov, toda raba en Beretse gamoen ? De driver kreeg van iedereen een goede fooi omdat ze hier niet zo veel verdienen. Hij kon me goed verstaan.

Vanavond nog even eten en dan de rest van de wijn nog even opmaken. Morgen om Half een in de middag naar het vliegveld. Dan is her echt afgelopen en moet ik weer naar dat ellendig koude kikkerland.

De vraag van Alex over de opwaartse krachten in de Dode Zee kan ik berichten dat voor beiden de kracht hetzelfde is. Zowel Laurens als ik dreven boven het water en kwamen met dezelfde snelheid terug als we probeerden wat naar onderen te gaan. Duiken is natuurlijk uit den boze hier.

Reacties

Reacties

Alex Janssen

Peter, dank voor je wetenschappelijke uiteenzetting.
Het ga jullie goed.
Goede terugreis gewenst door,
Alex en Mien.

Joan

Weer n mooi verslag van n mooie reis. Kwa temperatuur valt t wel mee hier de komende dagen. Wel af en toe n buitje. Goede reis terug

Pierre van der Velden

Nou Peter een opsteker: echt koud is het hier niet. Dinsdag is zelf 22 graden in het vooruitzicht. Wel nat maar ook weer niet overdreven, een regenjas en eventueel een plu volstaat.
Heeft die Oisterwijkse dame soms een Grieks restourantje? Zo ja dan stel ik voor om daar eens te gaan eter. Dat is alweer een hele tijd geleden. Giros, souvlaki etc. Hmmmmmm, heerlijk.
Peter wel thuis.

Jan.

Hallo Peter het zit er bijna weer op.Nog bedankt voor je mooie verhalen die je mee gemaakt hebt.En welkom weer in nederland.En tot ziens.Gr.jan.

mary

Geen wijn... en ze maakte van water , wijn.... Hoezo geloof... Wie heeft dat er van gemaakt. Dus daar moet ik niet zijn...
Niet te min waren je verhalen leuk om te lezen. Nu nog beeld erbij dan is het plaatje compleet. Ik wens jullie een prettige reis terug..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!