peterbaas.reismee.nl

Tiberias

Vandaag was het een drukke dag! Van Nethanya tot aan Tiberias in het noorden;het halve land door. Al in de ochtend een heerlijke temperatuur en knalblauwe lucht. Het hele gezelschap schudde zich uit de bedden van ons hotel aan zee.

De eerste bestemming was Caesarea een opgraving uit de Romeinse tijd. Hier had dus die Herodus gezeten die Jezus destijds achterna zat. Verder vonden we ook een steen met de inscriptie van Pontius Pilatus. De opgraving was dus een oude Romeinse stad met een haven erbij, naast Jaffo dus.Er is een prachtig amfitheater en resten van een paleis.

Ook de kruisvaarders profiteerden van deze haven om hier aan lan te gaan dus er was een nederzetting en kasteel uit die tijd. Na Caesrea zijn we naar en aquaduct geweest dat water naar deze stad bracht. Een laag bouwwerk van vele kilometers dat water uit de bergen bracht.

De temperatuur steeg natuurlijk en verder ging het circus. Een bont gezelschap van wat oudere mensen. Er was zelfs een Grieks echtpaar bij en een heer van 90 jaar! Een jonge kennis, een meisje van 19 ondersteunt hem. Verder veel grappige mensen uit het hele land en zelfs een dame uit Italië en een Engels sprekde Belg.laurens had met iedereen aanspraak.

De volgende halte was Haifa, een havenstad in het noorden. hier had Laurens zijn containerschip met krentenbollen besteld, een voorstel van onze collega André. Alsof het niets was stoof de bus de Carmelberg op. Vanuit een zeer hoog blikpunt zie je de hele stad aan je voeten liggen evenals het containerschip van Lau. Het uitzichtpunt draait echter om de Bahaitempel.

Het Bahaigeloof is eigenlijk geen geloof maar een filosofie het wil religies van allerelei soorten verbinden. Een prachtige tempel met keurig onderhouden tuinen liep als een lijn kaarsrecht de heuvel af. Geen Bahai te zien dus zo indrukwekkend zal deze gedachte dan ook weer niet zijn. Het was wal een kleurrijk geheel en daar gaat het de toeristen om.

Vervolgens ging het naar Nazareth. Daar leefde Jezus bij Josef en Maria. Vragen in de bus werden gesteld of de timmerzaak van Jozef nog zou bestaan. Wellicht zou dit nu wel een Gamma moeten zijn. De oude binnenstad was niet meer herkenbaar van de afbeeldingen van vroeger. De timmerwinkel was niet meer te vinden. Er staat wel een Josefkerk waar in het Italiaans een Mis werd gehouden voor enkele gelovigen

Onder in de crypte was een doorbekken waar vroeger wel de werkbank van Jozef gestaan zou hebben. verderop is de kerk van de Aankondiging te bezoeken, ingesteld door Paus Johannes 23 Een redelijk moderne kerk in twee etages. In de kelder is een soort grot te zien waar de Engel Maria van haar komst van Jesus verwittigd zou zijn. In de Bovenkerk werd driftig gezongen.

Daarna waren we vrij. Even de stad in en ja hoor voorbij de kerk konden enkelen zich vergrijpen aan een Makabee biertje. Dat smaakte pas na deze warme dag. Laurens geeft niks om bier die zat verderop al met een palestijn te praten. ik niet want dat smaakt zo erg lekker! Om de smaak weg te spoelen is het raadzaam wat granaatappelsap te drinken.

Uiteraard honderden souvenirs waaronder beeldjes rozenkransen en ijskastplaatjes. Na een uurtje was de bus er om ons naar het meer van Tiberias te brengen. Dat ligt ook weer binne handbereik. We kwamen ook nog door Kana, bekend van de wonderbaarlijke verandering van water in wijn. het bier was toen nog niet uitgevonden.

Morgen is het bezoek de Golanhoogten twijfelachtig. Volgens de reisleidster zou het er vandaag raak zijn geweest. Verder gaan we op het meer van tiberias varen. Het lopen over water wat Jezus ook lukte zal ons niet gegeven zijn. Ook gaan we naar de wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging en het huis van Petrus.

Het weer in Holland is niet veel zag ik gisteren... Wat een ellende die kou. Hopelijk wordt het komende week wat beter!

Peterbaas

Pierre van der Velden

Peter is je niet verteld dat de gouden koepel van de Bahaitempel is aangelegd door de Koninklijke Beheer uit Holland, ik meen uit Utrecht? En dat het meer van Galilea nog twee andere namen heeft? O.a. het meer van Genezareth, de andere ben ik vergeten.
Toen wij destijds bij Cesarea uit de bus stapte was een hoofddeksel verplicht zo heet was het.
Fijne reis verder en hou het nat zeker van binnen. proost.

Pierre van der Velden

Correctie: Koninklijke Begeer i.p.v. Beheer

Alex Janssen

Gelukkig doet Laurens nu wat bijbelkennis op want de jeugdbijbel van de basisschool heeft hij nooit ingekeken.
Peter, wat mij betreft mag je hem na elke excursiedag overhoren.
Wat zal dat bier smaken bij zo'n warmte.
Fijne vakantie verder.

mary

zo wordt je bijbel kennis weer een beetje opgehaald.. Beetje jaloers dat je het zo lekker weer hebt. Al moet ik zeggen dat het hier best mee valt hoor. .. Ze voorspelde slechter weer. Gisteren 1 buitje dus.. Maar is het nog gelukt om het water in wijn te veranderen. Dat zou dan een goedkope vakantie voor jou worden. Ach geld zat, met al die reisjes die je maakt.....

Joan

wederom een mooi verhaal Peter. Ik ga morgen ons moeder helpen het ook te lezen. Bedankt voor de kaarsjes opsteken hopelijk gaat t helpen.